אמנים מציגים: אורי כרמלי | טל שטדלר | רות לאונוב | נעמה בר אור | לו מוריה
'סטודיו gym_ערד' הוא מרחב פעולה ומחקר ציבורי ובינתחומי המבקש לבחון את פוטנציאל השימושים של גינות הבטון הברוטליסטיות בשכונת אבישור בערד.
חברי הסטודיו החלו לעבוד בערד באפריל 2017, תחילה במתכונת של למידה מרחוק (תל אביב-ערד) ולאחר מכן, במהלך חודש יולי במסגרת שהות אמן בתכנית שהות האמנים "ערד אמנות אדריכלות" בעיר.
בספטמבר הקרוב, הסטודיו ימשיך את פעילותו בעיר. הקבוצה תקיים סדרת ניסויים, קבוצות דיון, סדנאות ומופעים בהשתתפות קבוצות פעולה מקומיות ותציג בחלל התצוגה של המרכז לאמנות עכשווית לצד שלטי החוצות הפזורים בעיר (כחלק מפסטיבל קופסה שחורה).
חברי gym הינם אמנים, מעצבים, אדריכלים וחוקרים המתמקמים מידי שנה במרחב ציבורי עירוני חדש מתוך שאיפה לקדם יצירה של מרחבים משתפים.
במהלך תקופת העבודה הראשונה של הקבוצה, עסק הסטודיו בשאלת הלמידה והתכנון של מקום מרחוק בעזרת מיזוג תפיסות מחקר מתחומים שונים. בין היתר נעשו בתקופה זאת חיפוש הקשרים פיזיים-מבניים בין תל אביב לערד, מחקר היסטורי, אדריכלי וחברתי של העיר, איסוף רפרנסים אמנותיים ושיחות עם בעלי עניין בעיר. באמצעים אלו החל הסטודיו לגבש את תפיסותיו ביחס למקום.
לאחר מכן, במהלך תכנית שהות אמן 'ערד אמנות אדריכלות', הסטודיו החל לפעול באחת מגינות הבטון בעיר. בזמן זה נעשו פעולות של ניקוי ועיצוב הקרקע, איסוף ותיעוד סמי-ארכיאולוגי, ניסיונות הצללה שונים וחקירה צורנית של אפשרויות הישיבה בגן.
הפעולות שנעשו בתקופה זאת נבעו מהתפיסות שגובשו עוד בתל אביב והמשיכו להתפתח ולהשתנות עם ההכרות הפיסית והיום יומית עם המרחב.
בחודש ספטמבר, יהפוך חלל התצוגה במרכז לאמנות עכשווית למוקד לעבודה פתוח, על מנת לשתף קהילות שונות בתהליכי העבודה ולקיים דיאלוג בנוגע לעתיד השכונה והגינות.
במהלך החודש יתקיימו פעולות תיעוד, רישום, ניפוי, הריסה וצבירה.
אמני ערד ומבואותיה
6/7/2018-31/8/2018
אמנה אלעמור | עידה אלעמור | יפתח אלרן | אלכסנדר באינוב | נטע גנור | משה גרנט | ויויאן גריס | אלירן דהן | דניאל דוארטה | רבקה דרקץ' | מירי הררי סלע | אפרת וולף | כפיר וייצמן | ליאוניד חמידוב | אמיר חן | חנה יונג | יצחק כדיה | מרים לוין | דליה מטמון | צופיה מלמד | אביבה נבון | סלמן נסאסרה | לינה סברדלוב | ציפורה סגל | דימיטרי ספקטור | אלי פוקס | גדעון פרידמן | שרה פרידמן | גבי צנטנר | יוליה קוריטני | שמוליק קלדרון | עמוס רדליך | תמר רודד שבתאי | אירינה רוזנבליום | רחל ינאי | ג'ני רייס | אבשלום ריכטר לוין | טל ריפטין | ענת רסקין | אריה שיף
אוצרת: הדס קידר
התערוכה 'אמני ערד ומבואותיה' מהווה מאמץ קולקטיבי של תושבי ערד וסביבתה להאיר את העשייה העשירה המקומית בתחומי האומנות והאמנות, ולהציע מבט רענן על היצירה הנעשית באזור. התערוכה מאתגרת הפרדות היררכיות והגדרות של אמנות, ומכנסת יחד, תחת קורת גג אחת, יצירות מתחומי האמנות, העיצוב, האריגה והתפירה המתכתבות עם ההיסטוריה, הפוליטיקה וסיפורי החיים של העיר ערד וסביבתה.
לאורך ההיסטוריה, האמנות והאומנות הוצגו זה לצד זה כמצג של קדמה. מארמון הבדולח ועד ירידי העולם, היו האמנות, האומנות, ההנדסה והטכנולוגיה בלתי נפרדים. עם בוא העידן המודרני והכנסת האמנות אל 'הקובייה הלבנה’, נוצרו הפרדות והיררכיות בין תחומי היצירה והדעת. התערוכה 'אמני ערד ומבואותיה' מציגה קרוב למאה יצירות שנוצרו בידי אמנים ואומנים אשר נולדו, גדלו או חיים בעיר ובסביבתה.
‘אמני ערד ומבואותיה' מסמנת מגמה עולמית המציגה יצירה מקומית, וכך מחדדת את הניגוד שבין שתי מגמות הפוכות: מחד, ערגה נוסטלגית של שדה האמנות העולמי אל יצירה מקומית אותנטית (חזרה ל'טבע'); ומאידך, פריחה עולמית של ביאנלות, ירידי אמנות ומגא-תערוכות בבירות התרבות העולמיות (שוק האמנות).
היצירות המוצגות בתערוכה מארגנות-מחדש את הנרטיב ההגמוני המקומי: הן מציפות מעל פני השטח חלקים פחות מוחצנים שלו, כמו: שיטות יצירה מסורתיות שהביאו עמם עולים חדשים לאזור; עבודות יד של בדואים, הנמצאים תחת איום של מחיקה תרבותית עקב תהליכים גוברים של עיור; לצד יצירות של הדור הצעיר, שהתיישב באזור כדי לקיים צורת חיים מדברית בהרמוניה עם האקלים והטבע הסובב.
The group exhibition Artists of Arad and its Surroundings (2018), exhibited at the Arad Contemporary Art Center, is a collective effort by the residents of Arad and the region to illuminate the rich local art and crafts and to offer a fresh glimpse at the current trends of creativity in the area.
The exhibition challenges the separation between art and crafts, and brings together, under one roof, works from the fields of art, design, weaving and sewing that correspond with the history, politics and life stories of the city of Arad and its surroundings.
Throughout history art and craftsmanship have been presented side by side as a representation of progress: from the Crystal Palace to the fairs of the world - art, craftsmanship, engineering and technology have been inseparable. With the advent of the modern age and the introduction of art into the 'white cube', separations were created between the fields of creativity.
The exhibition experiments with a contemporary global inclination towards trends such as ‘authenticity; ‘tribal’ and ‘back to nature’, as presented in artwork presented in biennales, mega art exhibitions and art fairs, and challenges this trend by displaying a mixture of art and crafts that contests an ongoing separation between arts and crafts that stemmed from a modernist tradition.
The exhibition Artists of Arad and its Surroundings presents close to a hundred works created by artists and craftspeople who were born, raised or live in the city and the region. The works on display challenge the canonic local narrative by exhibiting work that is not necessarily shown in contemporary art spaces, for example: traditional creative weaving brought by new immigrants to the area; handicrafts of Bedouin origins, artworks and crafts by a young generation of creative people who settled in the area to maintain a desert life form in harmony with the weather and regional nature.