top of page
איתן בן משה, פרט מתוך הפסל שער כוכבים, פסל חוץ בערד, 2023..jpg

איתן בן-משה

וַיִּפְגַּע

תערוכת יחיד ופסל חוץ

אוצרת : לאה אביר 
 26/08/2023- 05/05

תערוכתו של איתן בן-משה מתרחשת בשני מרחבים, שהקשרים ביניהם רבים ומסובכים והם מפתח לקיומו ולהתפתחותו של המרכז לאמנות עכשווית בערד. במהלך השנים האחרונות, האמן שהה בעיר פעמים רבות, כשהוא מקדיש את זמנו לשיטוט, צילום ורישום, ולמפגשים מקריים עם אדם ועם סביבה. תהליך זה הוליד פסל חוץ חדש המוצב באזור טיילת מואב, בסמוך לדרך שמובילה למצפור גרני ואל המדבר שממזרח לעיר. עבודה זו היא השנייה בסדרת פסלים סביבתיים, שהראשון בהם הוצב סמוך לבית האמן, בדרום תל אביב-יפו ועוד נכונו בה פסלים 

נוספים. בתערוכה בגלריה מוצג תיעוד של הפסל החדש ועבודות נוספות של האמן

איתן בן-משה הוא אמן עכשווי שנודע, בין השאר, בפסלי החוץ שלו (המוזמנים והבלתי-מוזמנים). הפסל החדש מפגיש את הפרקטיקה, האסתטיקה והאתיקה שלו עם אלה של פיסול החוצות המונומנטלי בברזל ובבטון, שנוצר בערד ובסביבתה בשנות הששים והשבעים של המאה העשרים. מלבד פסלו הידוע של יגאל תומרקין במצפור ערד (1968), חשוב לציין גם את פסל הפלדה האדום של ישראל הדני ברכס כידוד,  שער אל המדבר (1991), אחד מסדרה של פסלי "שערים" שהקים האמן בערים שונות בארץ ומחוצה לה 

פסלו של בן-משה אף הוא שער, אולם כבר כותרתו                   ממקמת אותנו במחוזות בדיוניים, חלליים, חייזריים. כמו עבודות אחרות של האמן, גם "שער הכוכבים" הזה הוא שילוב ייחודי של מטאפיזיקה ומיסטיקה עכשוויות עם אתיקה וחומרים שהם רק מהעולם הזה: מסונתזים, מלאכותיים, מתחזים. הפסל הזה לא מנפח חזה אל מול מרחב ריק או אוטופי, אלא מייצר רגע אחד של נוכחות במרחב פצוע, דרוך ומלא חיים

:שם התערוכה "וַיִּפְגַּע" לקוח מסיפור חלום יעקב, שהאמן תופס כ"מיצב הראשון או המיצג הראשון המתואר בתנ"ך

וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה: וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא: וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ: (בראשית, כ"ח, י"א)

 בדרך מבאר שבע להרן, יעקב משוטט במדבר העצום עד ש"פוגע", או פוגש במקריות במקום, סמוך לעיר לוז ("שהמוות אינו שולט בה"). יעקב אז מתקין את גופו על האדמה והופך לנקודת התייחסות חדשה בנוף: "מעשה שבו כוח אקראי גדול בא במגע

   

1. בשנת 2018, לרגל יובל שנים ל"מצפור" של תומרקין, נערכה בגלריה של המרכז לאמנות עכשווית בערד תערוכת מחווה גדולה לפסל, באוצרות הדס קידר, שהתמקדה בסוגיות בפיסול נוף עכשווי מקומי (קטלוג).

2. מסכת סוטה מ"ו, ע"ב ובראשית רבה, פרשה ס"ט. 

התערוכה הופקה בעזרת תמיכתן של : משרד התרבות והספורט, שביל האמנות ומפעל הפיס.

.

.

."

(Stargate)

bottom of page