Fujinoyamai - בלתי ניתן לריפוי, 2020, בימוי_ סשה טמרין, דימוי מתוך הסרט.jpg

הר הקסמים

13/8/21-נובמבר 2021

אניסה אשקר | דגנית בן אדמון | איתן בן משה | איה בן רון | הדסה גולדוויכט | ניב גפני | שיראל הורוויץ | מאיר טאטי | סשה טמרין | סמדר לוי | רגב עמרני | דן פרברוף ודוד בהר פרחיה | טליה קינן | ישי שפירא קלטר

אוצרים: לאה אביר ובר ירושלמי

התערוכה הקבוצתית "הר הקסמים", בה משתתפים טובי האמנים, נולדה מתוך סיפורה של ערד כעיר הבראה ומרגוע, כמקום אליו מגיעים להירפא. זוהי תפישה ששורשיה בשנות השישים המוקדמות של המאה הקודמת: סמוך מאוד לתכנון העיר ובנייתה כבר התקיימו בערד ניסויים אנושיים בהבראה של חולי אסטמה צעירים ומבוגרים, בניצוחו של ד"ר פרנק, רופא מומחה בבית החולים בלינסון. שם התערוכה הוא שמו של ספרו הידוע של תומאס מאן (1924), המתרחש כולו בבית הבראה בהרי שווייץ ומתאר לפרטים את מרחב ההחלמה המבודד באמצעות דמויות, מנגנונים מוסדיים, נופים ורעיונות.

מן הצד השני, חבל הארץ בו נמצאת העיר מושך אליו רבים, אמנים ואמניות ביניהם, שיש להם רצון לשקם, לתקן ולרפא את החברה ואת הסביבה. במרכז התערוכה לא עומדים הפצע או ריפויו, אלא תהליך ההבראה עצמו. זהו תהליך איטי, תמידי, שיש להשגיח בו ולהגן עליו. העבודות בתערוכה מציגות תפישות שונות ואפשרויות שונות של כניסה לתהליכי הבראה - דרך העור, האוויר, המים והחול, דרך הילדות, החומר, הפנטזיה והדימיון. 

בין היצירות המוצגות בתערוכה - הצבה מחודשת של סדרת המיטות של סמדר לוי, משנת 2004, הממתינות לנופש, למחלים או לפצוע; סדרת ציורים חדשה של אניסה אשקר, ״בין סלוניקי לאתונה״, המשחזרת את חווית הזיכרון הגופנית של חופשה וילדות במחוות של צבע; סרטה של איה בן רון, המתעד במשך שנתיים את שגרת יומם של חולים במצב וגטטיבי קבוע במחלקה לפציעות ראש, ואת זו של בני משפחותיהם והצוותים המטפלים בהם; סרטו של סשה טמרין, ״בלתי ניתן לריפוי״, בו יוצא האמן למסע ביפן במטרה לתעד את הזריחה הפנומנלית מעל ההר פוג'י; ציור קיר שיצר מאיר טאטי במיוחד לתערוכה, תחת הכותרת ״להתראות נעורים, שלום אהבה״, אשר דוגם את אלבומם המפורסם של משינה ואת עברה של ערד לפני אסון הפסטיבל הידוע.

 

צילומי הצבה: לנה גומון