acacarad@gmail.com  08-9551531

בן יאיר 28 ערד, מתנ"ס ערד קומה א'

ben yair 28 arad - 1st floor

  • Facebook Clean
  • Twitter Clean
ARAD new logo-01 (5).png
MatnasArad New logo.jpg
רשות לפיתוח הנגב - לוגו.jpg
תרבות.png
פיס חדש.jpg
משאבות אנוש

23/09/2016 - 05/1/2017

ג׳ניפר אבסירה וג׳וליאן דונדה (צרפת) | טל גרנות | אורית ישי | סיגלית לנדאו | רועי מנחם מרקוביץ׳ | ניו מיינינג קולקטיב (נורווגיה) | אמיליה סקרנוליט (ליטא) 

אוצרת: הדס קידר

 

יותר מכל זרם אחר באדריכלות המקומית והבינלאומית, שמו של סגנון האדריכלות הברוטליסטי נקשר עם חזות של כוח. הסגנון הברוטליסטי, שפרח בשנים 1975-1950, התפצל מתוך האדריכלות המודרניסטית. המושג התגבש מתוך המונח  Beton brut (בטון גולמי), שטבע האדריכל הצרפתי הנודע לה קורבוזייה. את האדריכלות הברוטליסטית ניכסו מוסדות וגופים מדיניים, אשר מבניהם דרשו שיטת בנייה מהירה ומאסיבית, ללא צורך בכיסוי חומר הבנייה. כך הם מיסדו את הבטון החשוף כשפה עיצובית.

במיטבם, מבנים ברוטליסטיים הם יצירות מופת של אדריכלות ותכנון אורבני, ואילו בכישלונם הם חלום בלהות מאיים ודיסטופי. הקשיחוּת והאטימוּת של מבנים אלה היוו כר פורה עבור כמה מצורות האמנות המשמעותיות של תקופתנו: גרפיטי, אמנות רחוב וצורות שונות של אקטיביזם אורבני.

 

אינטראקציות גופניות עם סביבות אוטופיות/דיסטופיות נחקרות במונחים של תכנון אורבני, סוציולוגיה ופסיכולוגיה, וכן נבחנות בהקשרים אמנותיים מגוונים. הסגנון האדריכלי הברוטליסטי, כחלק מאותן סביבות, היווה מקור השראה ליצירות בתחומי הספרות, הקולנוע, המוזיקה ועוד. "מגדל טרליק" בלונדון הוא דוגמה אחת למבנה ברוטליסטי, שהיווה השראה עבור הסופר ג'יי. ג'י בלארד ברומן המדע בדיוני הדיסטופי High Rise, שעסק במחיר השפיות האנושית שגבה מגדל ברוטליסטי אחד – מבנה שזכה לעדנה בעת האחרונה בזכות אדפטציה קולנועית שלו.

 

בזיקה להקשרים אלו, התערוכה "משאבות אנוש" מציגה התערבויות אנושיות בסביבות של כוח ומתחקה אחר ביטויים של פעולות אנושיות בהקשר של סביבה בנויה. כך נוצר ניגוד בין הגוף – בייחוד הגוף הנשי – לבין הסביבות של כח. באופן זה האנושי מתעצם מול היצירה האנושית – הגוף מול אותן סביבות בטון עוצמתיות.

מבנים בהשפעת הסגנון הברוטליסטי נבנו גם בעיר ערד, שנוסדה מתוך תפיסה אוטופית מודרניסטית בספר המדברי ושימשה מרחב ניסיוני לאדריכלות. ככזו, ערד היא בגדר נקודה אחת על מפת רשת בינלאומית של סביבות אדריכליות מודרניסטיות מהזרם הברוטליסטי, המהוות מקור השראה ליצירות תרבות.   

 

התערוכה מבוססת על יצירות שנוצרו במסגרת תכנית שהות האמנים "אמנות אדריכלות ערד", ובמסגרת תכניות שהות אמנים דומות בעולם. בין אם מדובר בעבודת וידיאו שבו משתתפות רקדניות צעירות מערד, המצולמות בין מבנים בעלי מאפיינים ברוטליסטיים, ובין אם אמנית-בת-ים שוחה בתוך שאריות של בסיס חיל הים הממלכתי הנורווגי – התערוכה פורסת בפני צופיה לקסיקון ויזואלי של הנוכחות הדינמית של הגוף האנושי בהקשר של סגנון האדריכלות הברוטליסטי העולמי; היא מציבה במרכזה מערך הקשרים מורכב הנע בין ממדים שונים: האדריכלי, הפוליטי, החברתי והגוף האנושי.

לביקורת האמנות של אבי פיטשון ב"גלריה", הארץ

לצפייה בקטלוג התערוכה